Influencer pazarlamanın bir türü olarak son dönemde popülerlik kazanan sanal influencerlar, markaların ilgi odağı oldu. Gerçekçi üç boyutlu dijital karakterlere ilişkin pazarın 2025'e kadar yüzde 26 büyümeyle 4,6 milyar dolara ulaşacağı bilinirken, güncel bir araştırma 5 kişiden üçünün en az bir sanal influencerı takip ettiğini gösteriyor.
İş dünyasında artan rekabet, markaların pazarlama stratejilerine de yansıdı. Uzun süredir influencer pazarlamayı stratejilerinin bir parçası olarak gören markaların yeni trendlere yönelmesi, sanal influencerların popülaritesini de beraberinde getirdi.
Yapay zeka ve grafik yazılımları aracılığıyla bilgisayarda üretilen ve sosyal medyada gerçek bir insan gibi davranan bu sanal karakterler şimdiden yeni bir ekonomik taban oluşturmaya başladı. Sanal influencer pazarının 2025’e kadar yüzde 26 büyümeyle 4,6 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaşacağı tahmin edilirken, Influencer Marketing Factory tarafından yürütülen bir araştırmada 5 katılımcıdan üçünün en az bir sanal influencerı takip ettiği görüldü.
Konuyla ilgili değerlendirmelerini paylaşan, markalara özel yeni nesil prodüksiyon hizmeti vermeye başlayan teknoloji şirketi IAMX.Live kurucu ortaklarından Ercan Barış, "Yaratıcı endüstrinin ve teknolojinin pazarlama dünyasına son hediyesi olan bu dijital yıldızlar, metaverse çağına adımladığımız günlerde markalar için güçlü fırsatlar barındırıyor. Dünyaca ünlü moda markaları mesajlarını sosyal medya platformlarında kendilerine özel sanal karakterleriyle vermeye başladı" dedi.
NEDEN SANAL KARAKTERLER?
Araştırma sonuçlarına göre kullanıcıların sanal influencerları takip etme nedenleri arasında içerik, ilk sırayı aldı. Hikaye anlatımı, müzik ve ilham gibi başlıkları da sanal influencer'ları takip etme gerekçeleri arasında sayan kullanıcıların, dijital dünyanın sanal ünlülerini takip etmek için YouTube, Instagram ve TikTok gibi mecraları kullandığı görüldü.
2022’de tüketicilerin yüzde 35’inin sanal influencerlar tarafından tanıtılan bir ürün veya hizmet satın aldığını vurgulayan Ercan Barış, "Özellikle Z jenerasyonu sanal influencerlara büyük ilgi gösteriyor. Tamamen dijital ortamda üretilen sanal karakterler markalara influencer pazarlama stratejilerini yenilikçi bir yoldan tamamlama ve metaverse evrenine adım atma şansı tanıyor. Verilerden de hareketle, sanal gerçeklikle oluşturulmuş deneyimlerin, pazarlama ve tüketici etkileşiminde önemli rol oynayacağı bir döneme girerken yeni ve güçlü bir iletişim kanalı olacağına inanıyoruz" ifadelerini kullandı.
ÖZEL SANAL KARAKTERLER
Yeni nesil bir prodüksiyon şirketi olarak yeni sanal influencerlar üzerinde çalıştıklarını söyleyen Barış, değerlendirmelerini şu ifadelerle sonlandırdı:
"Geleceğe yön verecek pop yıldızı, haber sunucusu, gazeteci, influencer gibi farklı sanal karakterlerden oluşan bir sanal insan kolonisi üzerine çalışıyoruz. Geliştirdiğimiz realistik sanal influencerları yalnızca sosyal medya platformlarıyla sınırlı tutmayıp bir teknoloji şirketi olarak bu karakterlerle NFT, blokzinciri ve kripto gibi konseptler arasında organik bağlar kuracağız. Bunun yanı sıra global markalar için de özel, anahtar teslim sanal influencerlar tasarlamaya başladık. 2025'e kadar hedefimiz, IAMX.Live lisanslı, küresel markalar ve yatırımcılar tarafından sahiplenilmiş sanal influencer’lardan oluşan bir ekosistem oluşturmak."
EN ÜNLÜ ÜÇ SANAL INFLUENCER
Dünya’nın ilk dijital süper modeli unvanına sahip olan Shudu Gram, Instagram’da 203 bin takipçiye sahip bir başka sanal karakter. Nisan 2017’de Fotoğrafçı Cameron James Wilson tarafından 3D modelleme kullanarak yaratılan Shudu, Rihanna’nın sahip olduğu kozmetik markası Fenty Beauty markası için modellik yaparak çıkış yaptı. Balmain markası için iki sanal model ile birlikte kamera karşısına geçti.
Bir diğer popüler sanal karakter ise Instagram’da 1 milyon takipçi kitlesiyle Knox Frost. İlk olarak 19 Şubat 2019’da karşımıza çıkan yirmi yaşındaki Knox Frost, Atlanta’da ‘yaşıyor’, basketbol ve video oyunları oynamaktan hoşlanıyor. Diğer karakterlere göre daha gerçekçi bir görünüme sahip olarak tasarlanmış olan Frost, oldukça gizemli bir geçmişe sahip. Hala kim tarafından yapıldığı bilinmiyor.
Lil Miquela; 2016 yılında Brud adlı şirketin kurucularından Trevor McFedries ve Sara DeCou tarafından 19 yaşında Amerika’da yaşayan Brezilyalı-Amerikan bir bilgisayar karakteri olarak yaratıldı. Miquela bugün Instagram’da 2.4 milyon takipçiye sahip. Ayrıca Twitter, Youtube, Spotify, TikTok, Snapchat gibi sosyal mecraları da aktif olarak kullanıyor. Lil Miquela veya diğer adıyla Miquela Souza modellik ve müzisyenlik yapmasının yanı sıra ilk sanal karakter olma özelliğini taşıyor.
Sosyal medyaya giriş yaptığında robot olduğunu açıklamayan Lil Miquela görüntüsü sebebiyle çeşitli görüş ayrılıklarına sebep olarak büyük bir ilgi topladı. Bazıları Miquela’nın bir sosyal deney olduğunu, bazıları ise bir görsel sanatlar öğrencisinin özel efekt ile görünümünü değiştirdiğini düşünüyordu. Tüm bu komplo teorileri ona olan ilgiyi güçlendirip takipçi sayısını günden güne arttırdı. Ancak bir süre sonra Miquela, insan olmadığını robot olarak tasarlandığını duyuran bir paylaşımda bulundu.